Dział Pomocy Środowiskowej i Usługowej

Do podstawowych zadań Działu Pomocy Środowiskowej i Usługowej należy w szczególności:

  1. Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących świadczeń z pomocy społecznej wraz z podstawową pracą socjalną
  2. Przyznawanie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych usług w miejscu zamieszkania i kontrola ich świadczenia
  3. Przyznawanie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi i kontrola ich świadczenia
  4. Prowadzenie postępowań administracyjnych dotyczących kierowania do ośrodków wsparcia i innych placówek
  5. Współdziałanie z Centrum usług społecznych „Społeczna Warszawa” w organizowaniu kontroli świadczenia usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi
  6. Ustalenie zasobów, uprawnień i możliwości osoby/rodziny ubiegającej się o świadczenia z pomocy społecznej
  7. Uzgadnianie niezbędnego zakresu współpracy osób/rodzin w rozwiązaniu trudnej sytuacji życiowej ( w tym podpisywanie kontraktów socjalnych lub umowy współpracy)
  8. Dokonywanie oceny współpracy osób/rodzin z pracownikiem socjalnym w celu wykorzystywania własnych zasobów, uprawnień i możliwości
  9. Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej
  10. Udzielanie informacji o przysługujących świadczeniach z pomocy społecznej oraz dostępnych formach pomocy
  11. Pomoc w uzyskaniu poradnictwa i pomocy udzielanej przez instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe
  12. Współdziałanie z pracownikami socjalnymi ds. pracy socjalnej, specjalistami oraz innymi podmiotami w zakresie pomocy na rzecz osób i rodzin wymagających wsparcia ( w tym wydawanie wniosków i skierowań)
  13. Realizacja programów, projektów lokalnych i unijnych
  14. Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych na wniosek innych podmiotów pomocy społecznej, instytucji i innych uprawnionych podmiotów w tym o których mowa w art. 103 u. op. s.
  15. Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych na potrzeby weryfikacji uprawnień do specjalnego zasiłku opiekuńczego, potwierdzenia faktu sprawowania opieki przez osoby ubiegające się o zasiłek dla opiekuna osoby niepełnosprawnej
  16. Realizacja zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie procedury Niebieskiej Karty
  17. Wprowadzanie danych do komputerowej bazy danych
  18. Sporządzenie sprawozdawczości
  19. Wnioskowanie o asystę policji
  20. Przygotowywanie metryki sprawy
  21. Wydawanie zaświadczeń na wniosek klienta w tym do bezpłatnych przejazdów środkami lokalnego transportu zbiorowego na terenie m.st. Warszawy
  22. Prowadzenie pracy socjalnej (podstawowej, pogłębionej) z osobami i rodzinami na podstawie  rodzinnego wywiadu środowiskowego oraz z wykorzystaniem narzędzi pracy socjalnej, w tym kontraktu socjalnego
  23. Diagnozowanie problemów społecznych, które warunkują konieczność zapotrzebowania na świadczenia pracy socjalnej u osób i rodzin zgłaszających się do OPS
  24. Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w rodzinach przeżywających trudności w wypełnieniu funkcji opiekuńczo wychowawczej oraz występowanie z wnioskiem o przydzielenie rodzinie asystenta rodziny
  25. Podejmowanie działań interwencyjnych w celu rozeznania sytuacji i zapewnienie bezpieczeństwa poszczególnym członkom rodziny (w tym zapewnienie schronienia i wsparcia w Domu Samotnej Matki, Ośrodku Interwencji Kryzysowej)
  26. Motywowanie klientów do zmiany poprzez stwarzanie warunków, możliwości realizacji ich oczekiwań i usprawnienia społecznego funkcjonowania w środowisku
  27. Monitorowanie sytuacji rodzin z dziećmi, w których występują problemy opiekuńczo wychowawcze oraz monitorowanie procesu zmiany dokonywanej na poszczególnych etapach realizacji współpracy klienta z pracownikiem socjalnym
  28. Realizacja zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie procedury Niebieskiej Karty, koordynowanie grup roboczych
  29. Udzielanie informacji o przysługujących prawach i uprawnieniach z zakresu świadczeń pomocy społecznej oraz oferty pomocy specjalistycznej, pracy socjalnej realizowanej przez Ośrodek Pomocy Społecznej Dzielnicy Ursus, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej
  30. Pomoc w uzyskaniu poradnictwa i pomocy udzielanej przez instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe
  31. Współdziałanie z pracownikami socjalnymi ds. postępowań administracyjnych, specjalistami oraz innymi podmiotami w zakresie pomocy na rzecz osób i rodzin wymagających wsparcia ( w tym wydawanie wniosków i skierowań)
  32. Realizacja programów i projektów lokalnych i unijnych
  33. Sporządzanie opinii zgodnie z procedurą w sprawie przyjęcia dziecka do żłobka poza kolejnością i opinii o trudnej sytuacji w sprawie przyjęcia dziecka do przedszkola
  34. Udzielanie informacji i sporządzanie opinii na wniosek innych instytucji i uprawnionych podmiotów
  35. Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych na potrzeby weryfikacji potwierdzenia faktu sprawowanie opieki nad dzieckiem przez osoby ubiegające się o świadczenie wychowawcze oraz pod kątem podejrzenia marnotrawienia świadczenia wychowawczego
  36. Dokonywanie ewaluacji częściowej i końcowej procesu zmiany oraz ocena uzyskanych rezultatów działań w ramach pracy socjalnej
  37. Wnioskowanie o asystę policji
  38. Pisanie programów i projektów socjalnych na rzecz społeczności lokalnej
  39. Sporządzenie sprawozdawczości
  40. Wprowadzanie danych do komputerowej bazy danych

Dział Pomocy Specjalistycznej

Do podstawowych zadań Działu Pomocy Specjalistycznej należy w szczególności:

  1. Specjalistyczna diagnoza środowisk rodzinnych.
  2. Poradnictwo specjalistyczne.
  3. Opracowywanie zasad współdziałania z klientem/rodziną w celu rozwiązania występujących problemów.
  4. Zajęcia grupowe dla wybranych kategorii klientów.
  5. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna dla rodzin dysfunkcyjnych.
  6. Pomoc osobom i ich rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji.
  7. Współdziałanie w realizacji zadań z organami administracji rządowej, samorządowej, stowarzyszeniami, fundacjami, kościołami, związkami wyznaniowymi, jednostkami organizacyjnymi wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz współpraca z innymi podmiotami działającymi w obszarze polityka społecznej.
  8. Inicjowanie, opracowywanie i realizacja lokalnych programów społecznych wynikających z rozpoznanych potrzeb.
  9. Udział w tworzeniu i realizacji projektów systemowych i konkursowych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.
  10. Przestrzeganie i inicjowanie zmian przepisów prawa w zakresie swojej kompetencji.

W Dziale Pomocy Specjalistycznej powołano następujące zespoły:

  1. Zespół ds. rodziny i asysty rodzinnej
  2. Zespół ds. przemocy i uzależnień
  3. Zespół ds. wsparcia psychologicznego
  4. Zespół ds. projektów.

Zespół ds. rodziny i asysty rodzinnej

Do podstawowych zadań Zespołu ds. rodziny i asysty rodzinnej należy w szczególności:

1. Wspieranie rodziny:

  • Pomoc w rozwiązywaniu podstawowych problemów socjalnych i zdrowotnych
  • Pomoc w rozwiązywaniu problemów psychologicznych
  • Pomoc w rozwijaniu umiejętności wychowawczych rodziców i rozwiązywaniu problemów dzieci
  • Rozwijanie umiejętności społecznych i wspieranie aktywności społecznej rodzin
  • Motywowanie do podnoszenia kwalifikacji zawodowej
  • Pomoc w poszukiwaniu i podejmowaniu prac zarobkowych
  • Organizowanie i inicjowanie grupowych form wsparcia samopomocy i psychoedukacji

2. Asysta rodzinna:

  • Pomoc w rozwiązywaniu podstawowych problemów socjalnych i zdrowotnych
  • Pomoc w rozwiązywaniu problemów psychologicznych
  • Pomoc w rozwijaniu umiejętności wychowawczych rodziców i rozwiązywaniu problemów dzieci
  • Rozwijanie umiejętności społecznych i wspieranie aktywności społecznej rodzin
  • Motywowanie do podnoszenia kwalifikacji zawodowej
  • Pomoc w poszukiwaniu i podejmowaniu prac zarobkowych
  • Organizowanie i inicjowanie grupowych form wsparcia samopomocy i psychoedukacji

3. Rodziny wspierające:

  • Monitorowanie procesu powoływania i ustanawiania rodzin wspierających
  • Sporządzanie sprawozdawczości
  • Wspieranie w zakresie opieki i wychowania dzieci, w tym m.in. zajęcia pozaszkolne, stwarzanie możliwości korzystania ze zorganizowanych form spędzania czasu wolnego, zapewnienie bezpiecznych warunków pobytu w rodzinie wspierającej, stwarzanie możliwości prawidłowego rozwoju i pobudzanie rozwoju zainteresowań dzieci, wspieranie prawidłowych postaw rodzicielskich
  • Wsparcie w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego, w ty m.in. modelowanie pożądanych postaw i doradztwo w zakresie planowania budżetu domowego, sposobu utrzymania czystości, przygotowywania posiłków i racjonalnego żywienia, profilaktyki zdrowotnej
  • Kształtowanie i wypełnianie podstawowych ról społecznych, w tym m.in. wsparcie emocjonalne, wymiana doświadczeń w zakresie wychowania i opieki nad dzieckiem, przeciwdziałanie wykluczeniu i izolacji społecznej.

Zespół ds. przemocy i uzależnień

Do podstawowych zadań Zespołu ds. przemocy i uzależnień należy w szczególności:

  • Diagnozowanie problemu uzależnienia w rodzinie, opracowanie planu doraźnych i długofalowych działań mających na celu wsparcie, na podstawie przeprowadzonego wywiadu środowiskowego
  • Dokonywanie diagnozy problemu przemocy w rodzinie, opracowanie planu wsparcia.
  • Ustalenie potrzeb i zakresu pomocy ze strony Ośrodka Pomocy Społecznej, a także innych instytucji i organizacji wspierających osoby uzależnione i ich rodziny.
  • Współpraca z policją, instytucjami i organizacjami wspierającymi ofiary przemocy domowej i osoby podejrzane o stosowanie przemocy.
  • Współpraca z Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Dzielnicy Ursus, Punktem Informacyjno-Konsultacyjnym, instytucjami i organizacjami pozarządowymi, które są ukierunkowane na wsparcie osób uzależnionych i ich rodziny.
  • Interwencje w środowisku i pomoc w rozwiązywaniu konfliktów, problemów, sytuacji kryzysowych, wizyty domowe, przeprowadzanie wywiadów środowiskowych.
  • Udzielanie kompleksowej informacji, konsultacji i poradnictwa w zakresie rozwiązywania trudnej sytuacji rodzin, szczególnie rodzin z problemem uzależnień i uwikłanych w przemoc domową.
  • Sporządzanie analizy i statystyki dotyczącej działalności w w/w zakresach.
  • Uczestnictwo w procedurze Niebieskiej Karty – obsługa organizacyjno – techniczna Zespołu interdyscyplinarnego ds. Przemocy w Rodzinie dla Dzielnicy Ursus m.st. Warszawy
  • Prowadzenie Grup Roboczych w procedurze Niebieskiej Karty.

Zespół ds. wsparcia psychologicznego

Do podstawowych zadań Zespołu ds. wsparcia psychologicznego należy w szczególności:

  • prowadzenie rozmów wstępnych z klientem i rodziną w celu dokonania wstępnej diagnozy potrzeb
  • ustalenie potrzeb i zakresu pomocy ze strony Ośrodka Pomocy Społecznej , a także innych instytucji i organizacji wspierających rodzinę
  • udzielenie kompleksowej informacji, konsultacji i poradnictwa w zakresie rozwiązywania trudnej sytuacji
  • udzielanie konsultacji pracownikom zatrudnionym w tutejszym OPS
  • udzielanie wsparcia psychologicznego podopiecznym OPS i ich rodzinom
  • interwencje w środowisku i pomoc w rozwiązywaniu konfliktów, problemów, sytuacji kryzysowych
  • uczestnictwo w procedurze Niebieskiej Karty – współpraca z Zespołem Interdyscyplinarnym lub grupą roboczą, monitoring sytuacji rodzin, gdzie prowadzona jest procedura Niebieskiej Karty
  • kwalifikowanie odbiorców do specjalistycznych usług opiekuńczych
  • realizacji zadań wynikających z ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, w szczególności:
    • występowanie z wnioskiem o leczenie bez zgody klienta
    • występowanie z wnioskiem o umieszczenie w DPS bez zgody klienta.

Zespół ds. projektów

Do podstawowych zadań Zespołu ds. projektów należy w szczególności:

  • Bieżąca analiza zasad i wytycznych wdrażania i finansowania projektów współfinansowanych ze środków EFS
  • Dokonywanie rekrutacji uczestników projektu w oparciu o zgłoszenia pracowników merytorycznych komórek organizacyjnych
  • Realizacja projektu współfinansowanego ze środków EFS zgodnie z przyjętym harmonogramem zadań i budżetem
  • Prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji merytorycznej i finansowej projektu
  • Przygotowanie w zakresie merytorycznym przedmiotu zamówienia zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych oraz innymi uregulowaniami wewnętrznymi w zakresie realizowanych projektów i prowadzenie zamówień publicznych związanych z realizacją projektu
  • Prowadzenie sprawozdawczości z realizacji zadań dla potrzeb Ośrodka i Instytucji Wdrażającej
  • Utrzymywanie roboczych kontaktów z komórkami organizacyjnymi Ośrodka oraz komórkami organizacyjnymi i instytucjami odpowiedzialnymi za wdrażanie projektów współfinansowanych ze środków EFS
  • Promocja projektu zgodna z wytycznymi PO KL, w tym prowadzenie strony internetowej projektu
  • Przestrzeganie i inicjowanie zmian przepisów prawa w zakresie swojej kompetencji

Zespół ds. realizacji świadczeń i analiz

Dział Świadczeń zajmuje się:

  • obsługą komputerowej bazy świadczeń dla podopiecznych Ośrodka,
  • prowadzeniem ewidencji klientów korzystających z pomocy materialnej i niematerialnej,
  • realizacją przyznanych świadczeń poprzez wydawanie decyzji administracyjnych,
  • sporządzaniem list wypłat świadczeń w rozbiciu na zadania własne i zlecone,
  • wydawaniem talonów żywnościowych do sklepu oraz abonamentów obiadowych do baru,
  • prowadzeniem dokumentacji związanej z naliczaniem składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne dla klientów OPS,
  • przygotowywaniem materiałów i sporządzanie miesięcznej, kwartalnej i rocznej sprawozdawczości.

Zespół ds. administracji

Zespół ds. administracji składa się z kierownika działu, inspektora ds. kadr, eurokoordynatora – podinspektora ds. zamówień, referenta.

Do zadań działu administracji należy:

  • bieżąca obsługa działalności Ośrodka, a także jednostek podległych – Środowiskowego Domu Samopomocy, Świetlicy Socjoterapeutycznej Klubu Pracy;
  • przygotowywanie projektów umów;
  • prowadzenie kadr;
  • przygotowywanie i prowadzenie procedur zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych;
  • administrowanie budynkami OPS;
  • obsługa strony internetowej i Biuletynu Informacji Publicznej;
  • aplikowanie o środki EFS.

Zespół ds. finansowo-księgowych

Do zadań zespołu ds. finansowo-księgowych należy przede wszystkim obsługa finansowo-księgowa Ośrodka, a w szczególności:

  • opracowywanie projektów planów finansowych,
  • opracowywanie okresowych sprawozdań finansowych,
  • kwalifikowanie dowodów księgowych wg kwalifikacji budżetowej i zadaniowej (dekretacja),
  • księgowanie dowodów księgowych na kontach,
  • prowadzenie kont analitycznych,
  • prowadzenie kart wydatków,
  • sporządzanie list płac oraz prowadzenie ewidencji wynagrodzeń, kart zasiłków chorobowych,
  • naliczanie i rozliczanie składek ZUS i podatku dochodowego oraz sporządzanie deklaracji i raportów,
  • przyjmowanie wpłat gotówkowych i dokonywanie wypłat z kasy, sporządzanie raportów kasowych,
  • prowadzenie analizy wydatków budżetowych.
Wielkość czcionki